Meteropname in 2025: zo maak je het efficiënt en zonder fouten

Slimme meteropname

Bij meteropname draait alles om precisie. Eén fout in de stand leidt tot verkeerde facturen, frustraties bij klanten en onnodige herstelacties. In een tijd van slimme meters en geautomatiseerde processen verwacht je dat meteropname vanzelf gaat. Toch is dat in veel sectoren nog niet het geval. In de watersector worden slimme meters in Nederland pas op termijn uitgerold. Tot die tijd blijft het digitaal opvragen van meterstanden essentieel.

Slimme meters? Nog niet overal

Waar energieleveranciers al breed werken met slimme meters, loopt de watersector nog achter. Consumenten moeten hun meterstanden handmatig doorgeven. Dit proces is vaak moeizaam en foutgevoellig. En als de meterstanden niet worden doorgegeven, moet je als leverancier alsnog fysiek langs, wettelijk minimaal eens per drie jaar. Een kostbare, arbeidsintensieve verplichting. Dit zien we vaak terug bij netbeheerders en nutsbedrijven in Nederland en België.

 

Een succesvol meteropname proces

Een succesvolle meteropnamecampagne is geen kwestie van alleen techniek. Er komt veel data bij kijken, want al die meterstanden moeten verwerkt en geregistreerd worden. Ook moeten alle adressen een mail of herinnering krijgen. Hoe ga je daar als bedrijf mee om? Hoe zorg je dat het veilig en foutloos gebeurt en hoe zet je mensen in beweging om hun meterstand door te geven?

De oplossing: een digitale meteropname app

Digitale meteropname via een consumentenportaal of app is de nieuwe standaard. Met de meteropname app van PTI als voorbeeld. Consumenten krijgen automatisch een herinnering, geven hun stand gemakkelijk door met een foto en gegevens worden direct gevalideerd. Wat een goede app of portaal mogelijk maakt:

Directe validatie met AI: automatisch controle van meetwaarden en foto’s voorkomt fouten.

Communicatie in jouw huisstijl: brieven, sms en e-mails helemaal in jouw stijl.

 

Multichannel contact: kies zelf per doelgroep of situatie voor brief, e-mail of sms.

 

Geautomatiseerde communicatieflows: met herinneringen op basis van gedrag.

Veilige data-uitwisseling: via versleutelde koppelingen met jouw backend of klantomgeving.

Realtime dashboards: altijd inzicht in status, openstaande opnames en responspercentages.

Voor wie is dit cruciaal?

Deze aanpak is met name relevant voor:

 

  • Drinkwaterbedrijven
  • Vastgoedbeheerders met collectieve meters
  • VVE verenigingen
  • Nutsbedrijven of netbeheerders
  • Asset- of infrastructuurbeheerders zonder slimme meters

 

Zeker als je grotere volumes moet verwerken, is digitalisering geen luxe, maar noodzaak.

Meteropname hoeft geen last te zijn. Door consumenten de juiste tools te geven én slim te automatiseren, voldoe je niet alleen aan de wet, maar verhoog je ook je klanttevredenheid, efficiëntie en datakwaliteit.

Lees ook onze andere blogs

Integratiemogelijkheden" alt="">
PTI Planning Suite integraties

Jouw backoffice-software is een van de belangrijkste aspecten van je bedrijfsvoering. Dankzij je backoffice-software kunnen jouw werknemers namelijk hun werk doen. Maar, in de snel evoluerende wereld van vandaag, is het cruciaal om je bedrijfsprocessen ook te stroomlijnen en te automatiseren. Een van de meest impactvolle manieren om dit te bereiken, is door middel van de juiste Field Service Software. Als je op zoek bent naar een planningssoftwarepakket dat jouw organisatie naar een hoger niveau kan tillen, is de PTI Planning Suite perfect voor jou.

Vattenfall Power BI" alt="">
De ervaring van Vattenfall met Power BI

Bij Vattenfall staat innovatie in dienst van een grotere missie: een fossielvrije toekomst mogelijk maken. Projectmanager Sjoerd Veldkamp draagt hieraan bij door te werken aan duurzame energieopwekking en complexe projecten binnen de warmteketen. Een van de grootste uitdagingen? De verplichte implementatie van op afstand uitleesbare warmtemeters bij ruim 160.000 klanten vóór 2027. Deze operatie vraagt om strakke coördinatie en slimme inzichten. Om deze operatie te ondersteunen ontwikkelde Sjoerd een Power BI dashboard en werkte hij samen met PTI.

Werkbon app" alt="">
Altijd en overal toegang: de voordelen van de werkbon app

De digitalisering van werkprocessen blijft zich ontwikkelen, en voor bedrijven die met werkbonnen werken, biedt een werkbon app een grote stap vooruit. Met een werkbon app hebben medewerkers altijd en overal toegang tot hun werkopdrachten, klantgegevens en de benodigde informatie om hun werk efficiënt uit te voeren. In dit artikel bespreken we de voordelen van een werkbon app en waarom het een slimme keuze is voor bedrijven die hun werkprocessen willen optimaliseren.

Sjoerd en Ruben" alt="">
De ontwikkeling van PTI GO: developers Sjoerd en Ruben vertellen meer

Softwareontwikkeling zit in ons DNA. Dus toen Ruben en Sjoerd, twee van onze getalenteerde fullstack developers, merkten dat onze bestaande planningssoftware niet optimaal was voor eenvoudigere planningswerkzaamheden, besloten ze om zelf een oplossing te creëren. Dit leidde tot de ontwikkeling van PTI GO, een intuïtieve en efficiënte planningsoplossing voor gestandaardiseerde planningswerkzaamheden.

FLS vs GO" alt="">
Factsheet: FLS vs GO

Met de introductie van PTI GO hebben we nu niet één, maar twéé planningssystemen. Zodat we voor iedere planningsbehoefte de juiste oplossing hebben. Van complexe planningen tot gestandaardiseerde planningen — wij hebben de perfecte oplossing voor jouw bedrijf. Wil je weten welk planningssysteem jou het meeste gaat opleveren? Download nu onze handige factsheet en ontdek in één oogopslag welke tool het beste aansluit op jouw processen.

Inter-on" alt="">
De ervaring van Inter-on met PTI GO

Dit jaar nam Inter-on PTI GO in gebruik, een flexibele planningsoplossing voor buitendienstwerkzaamheden. We spraken met Emiel Ketelaar, eigenaar en directeur van Inter-on, over de voordelen die PTI GO biedt in de dagelijkse planning van zijn buitendienstteam.

Digitale werkbon" alt="">
Digitale werkbonnen: kostenbesparing en betere klanttevredenheid

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om gebruik te maken van digitale werkbonnen. Deze technologische oplossing vervangt de traditionele papieren werkbon en biedt tal van voordelen, waaronder kostenbesparing en een verbeterde klanttevredenheid. In dit artikel duiken we dieper in op hoe een digitale werkbon bedrijven helpt efficiënter te werken en klanten beter te bedienen.

Meer weten over de meteropname app van PTI?

Vraag een vrijblijvende demo aan. We vertellen je alles over onze meteropname app en de mogelijkheden voor jouw bedrijf.

 

Demo aanvragen