Hoe planner Guido de provincie Drenthe 'schoonveegt' bij WMD Drinkwater

Wat als je als planner niet alleen grip wilt op de dag, maar ook trots wilt zijn op de manier waarop je je provincie inplant? Voor Guido van Driel, planner bij WMD Drinkwater, is plannen geen Excel-trucje maar een strategisch vak. Hij zorgt er met 8 monteurs voor dat 20.000 watermeters per jaar vervangen worden zonder frustratie, onnodige reistijd of klanten die voor niets thuisblijven. Dit is zijn verhaal.

Van een 7 naar een 9

Toen Guido 2,5 jaar geleden de rol van planner op zich nam, wist hij één ding zeker: “Ik wil het proces van een zeven naar een negen brengen.” In 2025 staan in Drenthe de watermeters uit 2013 op de rol om vervangen te worden. Vroeger was de aanpak eenvoudig: begin in de stad met de meeste meters. Guido herinnert zich hoe dat ging: “Op papier klinkt dat logisch, maar in de praktijk werkt het niet. Je houdt restanten over die je meeneemt naar het volgende jaar. Routes worden langer en onhandiger en je efficiëntie verdwijnt.”

 

Guido besloot het roer geleidelijk aan om te gooien. “Ik heb Drenthe opgedeeld in dertig regio’s. Kleine cirkels die mooi naast elkaar liggen. We ronden altijd eerst regio A af, en pas daarna starten we in B. Voor de restanten uit A hou ik standaard één monteur beschikbaar. Die rijdt soms wat verder, maar bijna altijd met bevestigde afspraken. Dat werkt veel beter. De rest van de monteurs blijven hierdoor volle, efficiënte routes rijden en dat zie je terug in de resultaten.”

 

Vooruitdenken in bouwjaren

Halverwege het jaar denkt Guido nog een stap verder. “Als we toch in een regio zijn, pakken we alvast een deel van het volgende inbouwjaar mee. Natuurlijk doen we dat alleen als het kan en nooit te vroeg, maar zo voorkomen we dat we onnodig terug moeten naar regio’s waar lage aantallen te verwisselen zijn. Dat geeft ons zoveel meer grip en rust. Week na week en regio voor regio vegen we de provincie schoon.”

 

Techniek geeft rust

Waar vroeger Google Maps altijd openstond, ziet Guido nu in de PTI Planning Suite direct de reistijd tijdens het plannen. “Als ik een opdracht handmatig verschuif, weet ik meteen of het past. Die zichtbaarheid van reistijd is echt een wereld van verschil. Vroeger moest ik zelf schatten of iets logisch was. Nu zie ik het meteen en dat scheelt enorm veel tijd en je weet zeker dat een opdracht past.”

 

Ook de nieuwe functionaliteit waarbij de software automatisch de best aansluitende opdracht kiest, maakt indruk. “Dat geeft zoveel rust. Ik hoef niet meer te gissen of het past, de software kiest altijd de beste optie. En de monteurs zijn veel tevredener, omdat ze minder reistijd hebben en hun dag beter ingedeeld is.”

 

Niet-woonadressen apart aanpakken

Niet alle adressen zijn eenvoudig in te plannen. “Elektriciteitshuisjes van telecombedrijven, begraafplaatsen en vakantieparken, dat blijft lastig voor bulkplanning.” zegt Guido. “Die bundel ik en pak ik projectmatig aan. Ik stem het altijd eerst met een contactpersoon van de locatie af en plan daarna pas de opdrachten in één keer in. Dat werkt super goed. Je voorkomt dat monteurs voor niets rijden en klanten zijn blij dat het op hun manier geregeld wordt. Het succespercentage gaat hierdoor direct omhoog.”

 

Het complete plaatje

Wat Guido het leukst vindt, is het totaalbeeld. “Een planning maken is de basis, maar de finesse zit in de details. Het maatwerk vinden voor de klant die niet kan, routes logisch houden en de communicatie op tijd en duidelijk laten verlopen. Dat is waar ik trots op ben.” Hij noemt het zelf steeds meer toewerken naar de happy flow. “Minder achter de feiten aanlopen en steeds meer regie krijgen. Het mooiste vind ik dat het hele team er rust van krijgt. We krijgen meer gedaan, met minder reistijd en met meer tevreden klanten.”

Wil je ontdekken hoe jouw regio-indeling, communicatieflow of planbord strakker kan worden ingericht?

We gaan graag met je in gesprek.

Neem contact op

Lees ook onze andere artikelen

Energietransitie" alt="">
2,5 miljoen slimme meters vervangen vóór 2029

De Nederlandse energiemarkt staat voor een grote uitdaging: de vervanging van miljoenen slimme meters.

guido dubois meterwissel" alt="">
Guido Dubois vertelt: de vergeten bottleneck bij meterwissels

Hoe maak je 2,7 miljoen meterwissels wél haalbaar? Lees de opinie van onze IT-directeur Guido.

PTI Planning Suite" alt="">
Slimme meters vervangen voor 2029?

Miljoenen slimme meters moeten vóór 2029 vervangen worden. Waarom planning belangrijker is dan techniek? Lees het hier.

PTI Planning Suite" alt="">
Slimme meteropname: hoe werkt het?

Het collecteren van meterstanden is cruciaal voor nutsbedrijven over de hele wereld. Wij nemen het hele proces rondom meterstanden opname volledig uit handen.

Field Service Management" alt="">
Waternet kiest voor Metering as a Service

Voor water- en energiebedrijven wordt het behouden van aparte teams voor fysieke meteropnames steeds lastiger en kostbaarder. Waternet bevond zich in een vergelijkbare situatie en zocht naar een totaaloplossing die zowel digitale als fysieke meteropnames omvatte. Al ruim 30 jaar is PTI dé specialist binnen het nuts-domein als het gaat om meteropnames. Met Metering as a Service gaan we nog een stapje verder. Voor Waternet hebben we namelijk de welbekende meteropname-app (meteropname op afstand) uitgebreid met meteropname aan de deur.

laptop met meteropname klantenportaal" alt="">
Meteropname in 2025: zo maak je het efficiënt en zonder fouten

Bij meteropname draait alles om precisie. Eén fout in de stand leidt tot verkeerde facturen, frustraties bij klanten en onnodige herstelacties. In een tijd van slimme meters en geautomatiseerde processen verwacht je dat meteropname vanzelf gaat. Toch is dat in veel sectoren nog niet het geval. In de watersector worden slimme meters in Nederland pas op termijn uitgerold. Tot die tijd blijft het digitaal opvragen van meterstanden essentieel.