Metering as a Service in 3 stappen

Wat is MaaS?

Metering as a Service (MaaS) is een soort meetoplossing die je als een service kunt gebruiken. Hiermee hoef je als bedrijf niet meer te investeren in je eigen buitendienst en meetapparatuur, want dat regelt een externe dienstverlener voor je.

 

Hoe het werkt? De dienstverlener regelt de meteropname namens jou. Op deze manier wordt het hele meetproces van A tot Z uit handen genomen, zodat jij je daar geen zorgen over hoeft te maken.

 

Wil je weten hoe MaaS specifiek werkt bij PTI? Dat leggen we je graag uit in 3 eenvoudige stappen.

Metering as a Service in 3 stappen

1) Slimme digitale meteropname via de app

Met Metering as a Service begint het allemaal met onze handige meteropname-app die al jaren succesvol is. De app maakt gebruik van verschillende kanalen, zoals brieven, e-mails en sms’jes, om consumenten te informeren en te vragen om hun meterstanden door te geven. Dit digitale proces optimaliseert alles, waardoor nuts bedrijven tot wel 95% aan meterstanden efficiënt kunnen verzamelen met een FTR van 75%.

 

2) Automatische fysieke meteropname aan de deur

Als het niet mogelijk is om de meterstanden op afstand te krijgen, gaan wij met MaaS nog een stap verder. Als een consument de meterstanden niet doorgeeft, wordt automatisch een meteropnemer naar de deur gestuurd. Dit fysieke aspect zorgt ervoor dat zelfs bij oudere analoge watermeters, waar de digitale methode niet van toepassing is, de meterstanden nauwkeurig kunnen worden verzameld. Consumenten worden op tijd geïnformeerd, zodat ze afspraken kunnen bevestigen of wijzigen. De meteropnemer staat nooit voor een dichte deur.

 

3) Geïntegreerde Dataverwerking

Metering as a Service biedt een alles-in-één oplossing door digitale en fysieke meteropnames volledig te integreren en te automatiseren. Data van zowel fysieke als digitale meteropnames wordt naadloos geïntegreerd en verwerkt, wat direct inzichtelijk is in één gecentraliseerde omgeving.

 

De voordelen van Metering as a Service

Metering as a Service stelt nutsbedrijven in staat om het proces efficiënt te organiseren en te voldoen aan de uitdagingen van verspreide adressen en verouderde systemen. Dankzij Metering as a Service is het handhaven van een eigen team niet meer nodig, wat direct leidt tot lagere kosten. Ook worden door geautomatiseerde klantcommunicatie en tijdige informatievoorziening consumenten gedurende het hele proces goed geïnformeerd. Metering as a Service is dus een slimme keuze voor bedrijven die streven naar efficiëntie, kostenbesparing en klantvriendelijkheid in de wereld van meteropnames.

Wil jij Metering as a Service in zetten?

Vrijwel alle Nederlandse elektriciteits-, gas- en drinkwaterbedrijven werken met onze meteropname oplossingen. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij jou kunnen helpen met Metering as a Service.

Neem contact op