
Planning installatiebedrijven
Installatiebedrijven draaien op planning. Maar zodra je bedrijf groeit en dagelijks tientallen opdrachten verwerkt, wordt het planningsproces al heel snel een bottleneck.
Veel bedrijven blijven hangen in oplossingen die ooit werkten maar vandaag voor vertraging, fouten en frustratie zorgen. Herken jij deze 5 planningsfouten? Dan ben je misschien wel toe aan iets nieuws.
1. Te veel tijd op de weg
De dag van een installatiemonteur begint vaak in de bus, op weg naar zijn eerste klus. Met meerdere klussen voor de boeg, legt hij flink wat kilometers af. Maar elke onnodige kilometer kost geld, tijd én energie.
Zonder slim ingeplande routes zijn lange reistijden onvermijdelijk. Monteurs rijden zigzaggend door regio’s, missen afspraken of komen veel te laat aan.
Wat werkt beter:
Met field service software zoals de PTI Planning Suite plan je automatisch de meest efficiënte route op basis van beschikbaarheid, locatie en urgentie. Zo rijden de monteurs minder kilometers, en krijgen ze meer installaties op een dag gedaan.
2. Klanten weten niet precies wanneer je komt
Klant A verwacht je ‘in de ochtend’, klant B weet van niks en klant C is niet thuis. En je planner moet achteraf weer gaan bellen met de klant om een nieuwe afspraak te maken.
Onbevestigde of vage afspraken zorgen voor dichte deuren, gemiste opdrachten en een slechte klantbeleving.
Wat werkt beter:
Laat klanten zélf afspraken bevestigen en stuur automatische herinneringen. Met een slimme werkbon app en geïntegreerde klantcommunicatie verhoog je de slagingskans van je afspraken met 30%.
3. Eén spoedklus legt je hele planning plat
Een klant of monteur belt met een storing die niet kan wachten. Je planner verschuift handmatig de hele route en veranderd zo de hele dagplanning. Veel opdrachten moeten nu opnieuw ingepland worden en je geplande week is volledig overhoopgehaald. En dan te bedenken dat het pas maandag is.
Zonder realtime inzicht of flexibiliteit is één storing genoeg om de hele dag te ontregelen.
Wat werkt beter:
Met realtime planningssoftware stuur je direct bij, zonder de rest van de dag overhoop te gooien. Spoedopdrachten worden zonder chaos efficiënt ingepland tussen bestaande afspraken. De planning beweegt automatisch met je mee.
4. Monteurs missen cruciale info op locatie
Monteurs hebben geen inzicht in wat er eerder op het adres gedaan is, gegevens worden niet automatisch gevalideerd en werkbonnen die incompleet terugkomen. Dat leidt tot telefoontjes tussendoor met de binnendienst, frustratie, uitloop en extra ritten.
Wat werkt beter:
Met een digitale werkbon in de werkbon app heeft de monteur altijd de juiste info bij de hand. Inclusief foto’s, klantgegevens en checklists. Alles automatisch gevalideerd en gekoppeld aan het opdrachtendossier.
5. Je gebruikt te veel losse tools
Je werkt met Excel of Outlook voor de planning. Voor de werkbonnen gebruik je nog Word of een beperkte mobiele app voor werkbonnen. En voor het contact met monteurs gebruik je weer WhatsApp. Allemaal losse systemen en nergens écht een overzicht.
Zodra het druk wordt en planningen plots wijzigen, ontstaat chaos en worden er snel fouten gemaakt.
Wat werkt beter:
Breng alles samen in één platform. Met de PTI Planning Suite werk je vanuit één digitale planningsomgeving waarin planning, communicatie, rapportage en uitvoering volledig samenkomen.
Klaar met brandjes blussen?
Steeds meer moderne installatiebedrijven stappen over naar field service software. Ze houden grip op de dag, besparen tijd én verhogen klanttevredenheid. Benieuwd hoe jouw buitendienst sneller, slimmer en foutloos kan plannen? Plan een vrijblijvende demo of vraag een quickscan aan van je huidige werkwijze.
Plan een demo of vraag een quickscan aan.

