De voordelen van AI voor de nutssector

Artificial Intelligence

In de wereld van vandaag is Artificial Intelligence (AI) onmisbaar geworden. Uit recent onderzoek blijkt dat 74% van de energie- en nutsbedrijven AI gebruikt in hun operaties1.  Ook in de Nederlandse nutssector kan de integratie van AI voor een flinke upgrade van de operationele praktijken zorgen. Deze slimme technologieën beloven niet alleen efficiëntie en kostenbesparing, maar dragen ook bij aan een duurzamere samenleving. Wij hebben in het kort de grote voordelen van AI voor de nutssector op een rijtje gezet.

De voordelen van AI

Versnelling van duurzaamheid
Slimme meters kunnen AI-algoritmen gebruiken om verbruiksgegevens te analyseren en pieken in de vraag te voorspellen. AI-voorspellende analyses helpen nutsbedrijven om hun energie-infrastructuur slim af te stemmen op de vraag. Minder verspilling betekent een efficiënter gebruik van energiebronnen en dus minder impact op het milieu.

Klanten sneller en beter te woord staan
AI kan ook worden ingezet om de klantenservice te verbeteren en gepersonaliseerde ervaringen te bieden aan klanten van nutsbedrijven. Chatbots en virtuele assistenten kunnen klantvragen afhandelen en snelle ondersteuning bieden, terwijl machine learning-algoritmen kunnen worden gebruikt om klantgedrag te analyseren en gepersonaliseerde aanbiedingen en aanbevelingen te doen.

Van reactief naar preventief onderhoud
Door sensordata te gebruiken en AI-algoritmen toe te passen, kunnen nutsbedrijven potentiële storingen voorspellen voordat ze zich voordoen. Zo kunnen er preventieve maatregelen genomen worden, zoals het vervangen van verouderde apparatuur voordat het faalt, waardoor de operationele kosten worden verlaagd en de betrouwbaarheid van de service wordt verbeterd.

Middelen efficiënter inzetten en kosten besparen
Dankzij AI-analyses kunnen nutsbedrijven hun processen finetunen, van planning tot distributie. Dat betekent dat ze slimmer omgaan met personeel, voertuigen en infrastructuur.

Verbeterde veiligheid en fraudedetectie

Veiligheid is een prioriteit voor nutsbedrijven, en AI kan helpen om de veiligheid van zowel werknemers als klanten te verbeteren. AI kan verdachte activiteiten zoals energiefraude of veiligheidsrisico’s snel opsporen. Zo blijft de integriteit van het netwerk gewaarborgd en zijn zowel de financiële belangen als de veiligheid van klanten veilig.

Benieuwd welke AI-tools er nu al beschikbaar zijn en ingezet worden door nutsbedrijven? Blijf onze kanalen de komende tijd in de gaten houden.

 

1 ESG News. (2024, 28 februari). Toename van AI-adoptie onder energie- en nutsbedrijven, blijkt uit onderzoek van IBM. https://esgnews.com/nl/Toename-van-AI-adoptie-onder-energiebedrijven-Uit-IBM-onderzoek-blijkt/.

Lees ook onze andere blogs

Whitepaper toekomst van water" alt="">
Toekomst van water in Nederland

In onze whitepaper leer je alles over het watergebruik in Nederland en de toekomst hiervan. Ontdek hoe de slimme watermeter de hoofdrol speelt in het vormgeven van een duurzame toekomst voor ons drinkwater.

Energietransitie" alt="">
2,5 miljoen slimme meters vervangen vóór 2029

De Nederlandse energiemarkt staat voor een grote uitdaging: de vervanging van miljoenen slimme meters.

PTI Planning Suite" alt="">
Slimme meteropname: hoe werkt het?

Het collecteren van meterstanden is cruciaal voor nutsbedrijven over de hele wereld. Wij nemen het hele proces rondom meterstanden opname volledig uit handen.

whitepaper klantcommunicatie planning suite" alt="">
Jouw klantcommunicatie optimaliseren

In onze whitepaper leer je alles over het optimaal inzetten van e-mails, brieven en sms om jouw first-time fix rate te verhogen. Wil jij eerder en vaker achter de voordeur komen bij jouw klanten? Download dan de whitepaper.

Field Service Management" alt="">
Waternet kiest voor Metering as a Service

Voor water- en energiebedrijven wordt het behouden van aparte teams voor fysieke meteropnames steeds lastiger en kostbaarder. Waternet bevond zich in een vergelijkbare situatie en zocht naar een totaaloplossing die zowel digitale als fysieke meteropnames omvatte. Al ruim 30 jaar is PTI dé specialist binnen het nuts-domein als het gaat om meteropnames. Met Metering as a Service gaan we nog een stapje verder. Voor Waternet hebben we namelijk de welbekende meteropname-app (meteropname op afstand) uitgebreid met meteropname aan de deur.

Field Service Management" alt="">
Field Service Management optimaliseren? 5 tips

In de dynamische, steeds evoluerende wereld waar wij ons tegenwoordig in bevinden, is efficiëntie een sleutelwoord geworden voor succes. Bedrijven streven ernaar om hun werkzaamheden te stroomlijnen, terwijl ze de kwaliteit van hun dienstverlening waarborgen. Én in het beste geval zelfs verbeteren. Om dit te kunnen realiseren, zetten bedrijven Field Service Management (FSM) steeds vaker in als hulpmiddel.

Wij denken graag met je mee.

Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden binnen de PTI Planning Suite? We denken graag met je mee.

Neem contact op