Field Service Management optimaliseren? 5 tips

Alles wat jij moet weten over Field Service Management

In de dynamische, steeds evoluerende wereld waar wij ons tegenwoordig in bevinden, is efficiëntie een sleutelwoord geworden voor succes. Bedrijven streven ernaar om hun werkzaamheden te stroomlijnen, terwijl ze de kwaliteit van hun dienstverlening waarborgen. Én in het beste geval zelfs verbeteren. Om dit te kunnen realiseren, zetten bedrijven Field Service Management (FSM) steeds vaker in als hulpmiddel.

Wat is Field Service Management?

Om te kunnen begrijpen hoe je Field Service Management in kunt zetten, moet je eerst begrijpen wat het precies is. Field Service Management verwijst naar het proces van het plannen, coördineren en beheren van de activiteiten van een buitendienstteam. Denk bijvoorbeeld aan technici, onderhoudspersoneel, bezorgers en inspecteurs. Dit alles om het buitendienstteam zo slim en efficiënt mogelijk in te zetten en de operationele processen te optimaliseren.

 

 

5 tips om jouw buitendienst beter op pad te sturen

Je buitendienst zo efficiënt mogelijk indelen is geen eenvoudige taak. Er komt nu eenmaal veel bij kijken. Met ruim 25 jaar aan ervaring, delen wij toch graag wat van onze kennis. Daarom geven wij je 5 tips waarmee je jouw buitendienstteam direct beter op pad kunt sturen.

 

1) Zorg voor realtime communicatie

Allereerst is het essentieel dat je ervoor zorgt dat je buitendienstteams altijd in contact staan met zowel de binnendienst als elkaar. Realtime communicatie zorgt ervoor dat je snel kunt reageren op veranderingen in de planning of onverwachte situaties. Investeer dus in de juiste mobiele technologie en apps om deze communicatie te onderhouden en verbeteren. Met onze PTI Planning Suite zorg je ervoor dat jouw binnendienst in realtime verbinding staat met de buitendienst. Wijzigingen in de planning of bijzonderheden in werkbonnen zijn zo altijd voor iedereen direct zichtbaar.

 

2) Optimaliseer routinematige taken

Een van de kernaspecten van Field Service Management is het stroomlijnen van routinematige taken. Door middel van geavanceerde planningstools kun je routinewerkzaamheden beter uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het vinden van efficiëntere routes voor jouw buitendienst. Zo vergroot je niet alleen de efficiëntie van jouw buitendienst, maar verlaag je ook je brandstofkosten. Én je verlengt de levensduur van je voertuigen. Door al één specifieke, routinematige taak te optimaliseren, kun je dus al veel besparen. De Planning module in onze PTI Planning Suite kan een geschikte uitkomst voor je zijn om dit in werking te zetten.

 

3) Investeer in je klanttevredenheid

Om jouw werkzaamheden goed voort te kunnen zetten en positieve mond-tot-mondreclame te verkrijgen, is je klanttevredenheid cruciaal. Door ervoor te zorgen dat jouw klanten altijd op de hoogte zijn van bijvoorbeeld de verwachte aankomsttijd van jouw buitendienstteam, kun je jouw klanttevredenheid al snel verhogen. In de PTI Planning Suite is dit gemakkelijk in te richten via het Klantenportaal. Door klanten hier realtime updates van te geven en een vriendelijke service aan te bieden, investeer je direct in de groei van jouw bedrijf. Vraag klanten daarom regelmatig om feedback en vergaar hun meningen om verder te kunnen groeien. Ook dit is in te richten via onze Klanttevredenheid module.

 

4) Analyseren van data

Je kunt zoveel data verzamelen als je wilt, maar als je het niet weet te gebruiken, is het helaas waardeloze informatie. Dus, verzamel al je data en maak er daadwerkelijk gebruik van. Door een complete en correcte inzage in voorgaande werkzaamheden, kun je een goed beeld krijgen van mogelijke problemen en uitkomsten in je bestaande proces. Zo weet zowel jouw binnen- als buitendienst wat ze kunnen verwachten en kunnen ze het de volgende keer ook weer sneller oplossen. Weet je niet waar je moet beginnen? Onze consultants helpen je bij zowel het inzien als het analyseren van jouw data door middel van Data & Dashboarding.

 

5) Denk aan veiligheid en naleving

Last, but not least: verlies nooit de veiligheid van zowel jouw bedrijf als jouw klanten uit het oog. Door middel van FSM kun je de kans op eventuele juridische problemen en boetes verlagen. Door jouw processen grondig uit te werken en compleet in te zien, kun je gemakkelijker controleren of alle voorschriften en veiligheidsnormen daadwerkelijk worden nageleefd. Wij kunnen je hierbij helpen door middel van onze Workflow manager module. Zo behoud jij overzicht over jouw werkzaamheden en creëer je een veilige werkomgeving voor jouw personeel.

 

 

Field Service Management is niet alleen een investering in de efficiëntie van je werkzaamheden, maar ook in de tevredenheid van je klanten en zo de groei van je bedrijf. Door middel van de juiste technologieën en planning kun je de prestaties van je buitendienstteam optimaliseren en kosten besparen. Oftewel, Field Service Management is een krachtig hulpmiddel waarmee je je bedrijfsprestaties kunt verbeteren.

Benieuwd hoe wij jouw buitendienst kunnen optimaliseren?

Vraag vrijblijvend een demo aan. Binnen één uur nemen we je mee in alle ins en outs van de PTI Planning Suite.

Demo aanvragen