
Ontstaan 'Bellen onder nummer'
De naam PTI (Pincode Telenet International) stamt uit het jaar van oprichting (1993), waarin de oprichters van het bedrijf, Cees van der Voorden, Luc Posma, Leendert-Jan van Doorn en Herman Santema het ingenieuze idee hadden om adverteerders en geïnteresseerde afnemers en consumenten telefonisch en anoniem met elkaar in contact te brengen. Door te bellen naar een geadverteerd nummer in kranten en tijdschriften en de toegewezen ‘pincode’ in te toetsen, kwamen adverteerders en afnemers anoniem met elkaar in contact. Zo kwam het Voice Response System ‘Bellen onder nummer’ tot stand. Grote klanten destijds waren De Volkskrant, Gay krant en ViaVia.

Ontstaan meterstandenlijn
Een paar jaar na de introductie van ‘Bellen onder nummer’ werd Cees, oprichter van PTI, op de dag voor kerst wakker van de deurbel. Een monteur stond op de stoep om de meterstanden op te nemen. Geen logisch moment voor de klant, wél voor het energiebedrijf – want op kerstavond is de kans groot dat er iemand thuis is. Dit zette Cees aan het denken. Waarom laten we klanten niet zélf hun meterstanden doorgeven, gewoon via de telefoon? Zo werd de basis gelegd voor een efficiënter proces, waarbij monteurs niet langer langs ieder huis hoefden. Een slimme oplossing voor gas-, water- en elektriciteitsbedrijven.

Eerste multichannel meterstanden- applicatie live
Een primeur in de markt: klanten kunnen vanaf nu hun meterstanden doorgeven via de antwoordkaart per post, een telefonische meterstandenlijn én via internet. Voor die tijd een grote digitale stap vooruit. PTI maakt het meten makkelijker, toegankelijker en klantvriendelijker.

Werken voor bijna alle energie, gas & water bedrijven
Na jaren hard aan de weg timmeren hadden wij bijna alle water, energie & gas bedrijven als klant met onze meteropname oplossing. Sindsdien hebben we veel processen van deze nutsbedrijven mogen verduurzamen en efficiënter kunnen maken.

ISO 9001 certificering
Sinds 2004 werken we volgens de internationale ISO 9001 kwaliteitsnorm. Strakke processen, vaste routines en continue verbeteringen zorgen ervoor dat we keer op keer kwaliteit leveren. Alle processen worden regelmatig getoetst door onafhankelijke auditors.

Lancering Work Order Manager
De Work Order Manager (WOM) verandert het werk van monteurs. Met handterminals gaan zij op pad om meterstanden snel en foutloos te registreren. Dit verhoogt de efficiëntie én betrouwbaarheid van de metingen. PTI zet opnieuw een innovatieve stap in digitalisering.

Sponsor van Spieren voor Spieren
Sinds 2006 is PTI trouwe sponsor van Spieren voor Spieren. Al meer dan vijftien jaar zetten we onze gezonde spieren in om geld op te halen voor kinderen met spierziektes. Dit doen we door mee te doen aan sportevenementen zoals de Spierathlon, Dam tot Damloop en Trap voor Trap. Daarnaast organiseren wij zelf golftoernooien en zijn elk jaar aanwezig op het Spieren voor Spieren Gala.

WOM wint award ‘Applicatie van het jaar’
Samen met Dunea sleept PTI de titel ‘Applicatie van het Jaar’ binnen voor de Work Order Manager. Een mooie erkenning van de markt voor onze slimme, praktijkgerichte software. Innovatie en een sterke partnership staan aan de basis van dit succes.

Opening kantoor in Bangalore, India
Om sneller en flexibeler te ontwikkelen opent PTI een eigen ontwikkelkantoor in Bangalore. Een team van gedreven developers werkt hier tot 2019 aan onze software. Deze stap markeert de internationale uitbreiding van onze ontwikkelcapaciteit.

ISO 27001 certificering voor informatiebeveiliging
Wij vinden databeveiliging cruciaal. Daarom zijn wij sinds 2011 gecertificeerd volgens ISO 27001, dé norm voor informatiebeveiliging. Elk jaar toetsen externe experts onze systemen, zodat de data van onze klanten altijd veilig is.

WOM ook beschikbaar als mobiele app
De Work Order Manager maakt de stap van handterminal naar mobiele app. Monteurs gebruiken voortaan hun smartphone of tablet om meterstanden op te nemen en te verwerken. Flexibeler, sneller en nóg klantvriendelijker.

Start uitrol slimme meters in Nederland
Samen met Enexis starten we in 2014 met de grootschalige uitrol van slimme meters in Nederland. Een mijlpaal in de energietransitie. Inmiddels zijn er met behulp van onze applicatie meer dan 5 miljoen meters gewisseld in Nederland en België – een prestatie waar we trots op zijn.

Eigen klantcommunicatie- tool live
Met de lancering van onze eigen klantcommunicatietool ‘Communication on Demand’ maken we communicatie persoonlijker én efficiënter. Bedrijven kunnen volledig in eigen huisstijl en geautomatiseerd brieven, e-mails of smsjes versturen naar de klant.

Privacy & Data event met Alliander en AET
PTI organiseert samen met Alliander en AET een toonaangevend event over privacy en data. We delen inzichten, bespreken nieuwe ontwikkelingen en inspireren organisaties om dataveiligheid serieus te nemen.

25 jarig bestaan & lancering nieuwe huisstijl
Op 9 december 2018 vierden we ons 25-jarig jubileum – een mijlpaal om trots op te zijn. Samen met klanten, partners, vrienden, familie en collega’s maakten we er een onvergetelijke dag van in DeFabrique. Inspirerende sprekers zoals Minke Booij, Marc Lammers, Daniel Zavrel en Erik Scherder deelden hun visie op prestaties, innovatie en samenwerking. Het was een dag vol energie, verbinding en trots. En als klap op de vuurpijl: de onthulling van ons vernieuwde PTI-logo.

Lancering PTI Planning Suite
Om klaar te zijn voor de toekomst, ontwikkelden we een nieuw platform met nóg meer focus op slimme software voor field service organisaties. Na jaren van bouwen lanceerden we op 22 april via een live LinkedIn-event de PTI Planning Suite. Met de PTI Planning Suite maken we het planningsproces voor monteurs, planners én bewoners slimmer, efficiënter en voorspelbaarder. Dit doen we voor een snellere transitie naar slimme en duurzame oplossingen in en rondom het huis.

PTI bestaat 30 jaar
Dertig jaar innovatie, samenwerking en digitale vooruitgang. In 2023 vieren we ons jubileum met een aangescherpte branding en een vernieuwde website. Na 30 jaar nog altijd even herkenbaar, maar toch anders. We hebben onze diensten en branches duidelijker uitgewerkt voor meer herkenning en aansluiting als je over PTI leest. Want onze ervaring, expertise en focus op continuïteit zijn key. Voor onze klanten én onze software development. Dat is terug te zien in ons nieuwe design.

Lancering PTI GO en PTI SEND
Toen Ruben en Sjoerd, twee van onze getalenteerde developers, merkten dat onze bestaande planningssoftware niet optimaal was voor eenvoudigere planningswerkzaamheden, besloten ze om zelf een oplossing te creëren. Dit leidde tot PTI GO, een intuïtieve en efficiënte planningsoplossing voor gestandaardiseerde planningswerkzaamheden. In hetzelfde jaar hebben we ook onze klantcommunicatietool volledig vernieuwd. Dus lanceerde we ook PTI SEND. Alles is nu nóg intuïtiever, efficiënter en overzichtelijker.

FUTURE
PTI beseft als geen ander dat waar één deur zich sluit, er altijd een andere opengaat. Waar bewezen diensten ‘end of life’ zijn, staat PTI altijd klaar met een nieuw product om haar klanten te verrassen. Het verhaal van PTI toont aan dat wendbaar, energiek, scherp, smart en doelgericht zijn een recept is voor innovatie en succes. Op deze manier zijn wij altijd klaar voor de toekomst.
- 1993
- 1995
- 1998
- 2000
- 2004
- 2005
- 2006
- 2006
- 2007
- 2011
- 2013
- 2014
- 2016
- 2017
- 2018
- 2021
- 2023
- 2024
- FUTURE
