PTI
IN HET
NIEUWS

Pilot PostNL, Waternet & PTI

23-02-2017

In januari is er een proef gestart waarbij bezorgers van PostNL op bepaalde adressen in Amsterdam de meterstand van de watermeter opnemen. PostNL doet dit in opdracht van Waternet en in samenwerking met PTI.

Wat houdt de pilot in?
Waternet maakt ieder jaar de periodeafrekening op. Dit doen zij normaal o.b.v. doorgegeven standen van de consument. Bij een relatief grote groep huishoudens wordt al meer dan 2 jaar geen standen doorgegeven, waardoor het waterbedrijf een schatting moet maken over het jaarlijkse verbruik. De proef moet het aantal geschatte verbruiken verminderen.

Onze bijdrage
PTI faciliteert Waternet met het doorlopen van deze proef naast de reguliere opnames. Pilot-opnames worden op normale wijze verwerkt waarna eventuele opvolg acties via de bestaande kanalen kunnen worden uitgezet. Wanneer de proef een succes is kan PTI in samenwerking met PostNL de fysieke meteropname in de markt aanbieden.

45 bezorgers & 1.000 adressen
Een verglijkbare proef werd vorig jaar gedaan met waterbedrijf Vitens in Enschede, Dokkum en Hardewijk. De huidige proef wordt gelopen in Amsterdam-Oost. Er zullen 45 bezorgers op pad gaan die bij 1.000 adressen zullen aanbellen. Voor het opnemen en doorgeven wordt er een foto gemaakt met een smartphone. Voordat de PostNL bezorger langs komt, wordt de consument geïnformeerd d.m.v. een brief waarin het aankomende bezoek wordt aangekondigd.

Lees hier het interview van PostNl.